ClubS1 235 - 2020

ние – любимо хоби, което развива в продълже- ние на дълги години. Един от великите британ- ски журналисти от онази епоха Майк Дудсън, работещ за отличното в онези дни списание Гран при, опитва да направи интервю с младия пилот. Аертон е твърде ангажиран на пистата в Рио, но го кани ако иска да дойде в дома му в Сао Пауло! Изненадва се, че Дудсън приема, но за сметка на всички неудобства наистина го посреща в дома си след няколко дни, говорят цял след обед и Майк дори е поканен да преспи у тях. През нощта Сена отива на дискотека и се прибира след три часа. Аертон е почитател на диско музиката и особено на Глория Гейнър. На сутринта лично закарва Дудсън до летище- то със своя Ескорт XR3. Слушат Гейнър и Сена моли Дудсън да му напише думите от хита I Will Survive на лист хартия. 4 години след появата си в Гран при Аертон вече е сред най-големите звезди на автомобил- ния спорт изобщо. Преместил се е да живее в Монте Карло – наел е апартамент на деветия етаж в новия чудесен блок Хюстън Палас, който е срещу малкия плаж недалеч от Портие – за- воя преди входа на тунела. Точно там се удря в прочутото състезание в Монако през 1988 г., когато води с огромен аванс, но странно ка- тастрофира. Бесен излиза от колата и се качва директно в апартамента си на 500 метра по- край морето. Година по-късно версията на Сена за удара, която дава в интервю за бразилския Плейбой, придобива световна известност. Пи- лотът разказва, че е бил в транс и видял свет- лина откъм морето на спускане към Портие! На всичкото отгоре добавя, че на Сузука (къде- то печели първата си титла по-късно през съ- щата тази 1988 г.) на Спуун по време на побед- ната обиколка след финала му се явил Христос! Дудсън обаче твърди, че е говорил със Сена мно- го скоро след катастрофата в Монте Карло. Вер- сията на състезателя тогава изобщо не е свър- зана с каквито и да са религиозни изживявания, за които говори после. Сена споделя, че водейки с половин минута пред Прост е решил просто да свали темпото и е загубил концентрация. Англи- чанинът си позволява да публикува коментар по повод интервюто на Аертон в Плейбой и реакци- ята на другата страна е показателна. Дудсън пише: „Вярата води човека в еже- дневието му, но според мен в спорта няма място за набожни хора. Изборът да се със- тезаваш в дадена дисциплина е продикту- ван от редица причини, повечето от които са чисто егоистични. Учили са ме, че едно от основните възприятия на християн- ството е, че Бог обича всички поравно. Ето защо е лицемерно и нерелигиозно да Го мо- лиш да даде предимство някому – и особено на себе си – в спортно състезание.” Коментарът става особено популярен и заради случилото се на Ещорил в самия края на сезон 1988 г., когато Аертон притиска безумно съ- отборника си в Макларън Ален Прост до бетон- ната стена, разделяща стартовата права от пита. Едва не се удрят и вечерта французинът е бесен. Заявява, че ако някой смята себе си за богоизбран и за човек, комуто не може да му се случи нищо, просто не е за Формула 1. Това е само един от първите епизоди на тежкия конфликт, който се развива между двамата и за който Прост днес не говори, но очевидно се дразни от едностранното представяне на съби- тията. Това е и един от първите случаи, в кои- то се заговаря за религиозността на Аертон. След коментара на Дудсън бразилецът наисти- на променя напълно отношението си и към него, въпреки че британските журналисти винаги са били на негова страна срещу „франсето”. Сена често е представян като жертва на тандема Прост-Балестр. Решенията на тогавашния президент на ФИА за наказания на Аертон са силно критикувани, а това всъщност е и част от кампанията, която Екълстоун подклажда за премахването му и заемането на позицията от неговия съратник Макс Мозли. Самият пилот обаче винаги е използвал умело медиите и чрез тях активно е защитавал свои- те позиции в цялата голяма игра с Прост, Ба- лестр, Денис, Хонда. „От онзи момент нататък Сена даде да се разбере, че вече не съм в списъка на толе- рираните от него журналисти” , разказва още Дудсън. „Усещането бе смразяващо. В Макларън никой не можеше да ми каже какво е предизвикало гнева му, а той от- казваше да разговаря с мен.” Години по-късно двамата се засичат в хотел в Будапеща и Аертон категорично отказва да разговарят – „нито сега, нито когато и да било”. Аертон Сена внимателно изгражда образа си още от първите стъпки в автомобилния спорт. Когато става пилот във Формула 1, му е нужно съвсем малко, за да изпипа умението да манипу- лира възгледите на околните за себе си до съ- вършенство. Грешките, които прави в състе- занията се минимизират, като тази на Монца през 1988 г., когато затваря с обиколка Жан-Луи Шлесер (заменил за състезанието Найджъл Менсъл в Уилямс) и го прави така, че се стига до удар и загуба на надпреварата. Подобни случаи има и в по-ранните етапи на кариерата, когато натискането води до повреди или завъртания, като това в Бразилия в предхождащия Имо- ла уикенд. Такива неща често се забравят или просто не се споменават. Но обожествяването не е добър вариант, просто защото Сена, както всеки друг човек, съвсем не е идеален и може би бил още по-обичан би бил, ако бъде представян и с неговите слабости. www.clubs1.bg 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NTA0MjQ=