Page 29 - 153 09-2012

Basic HTML Version

въпрос в състезанията. С него изкарва курс за обучение на пилоти в
школата на Карол Шелби.
- Взех участие в няколко състезания и макар че бях само ста-
тист, получих някаква представа за това какво изпитва пилотът,
носейки се по пистата –
разказва режисьорът.
Второто важно действие, което предприема, е да се обади на прия-
теля си – холивудския продуцент Едуард Люис, и да му разкаже за
какъв филм точно мисли, чийто бюджет би бил обаче най-малко 10
милиона долара!
Проектът звучи внушително и Люис взима самолет за Париж, за да
обсъдят всичко и изберат заглавие! То идва може би най-лесно от
всичко – „Гран при”. В онези години никой няма никакви претенции
върху Формула 1 или нещо подобно, но Гран при е най-широкото поня-
тие в автомобилните състезания от всякакъв тип в света и затова
се спират на него.
Бюджетът е осигурен от гиганта Метро Голдуин Майер, а проектът
е наистина невероятен за времето си – екип от над 200 души пътува
в Европа цели 5 месеца с тонове оборудване. Снимат се 300 км кадри
в пет държави. Огромната част от лентите са заснети по време
на състезателните уикенди във Формула 1 в Монако, Бел-
гия, Франция, Англия, Холандия и Италия.
Люис свършва невероятна работа, като
първо убеждава тимовете, че филмът ще
е достатъчно истински и ще представи
спорта им по най-добрия начин. Така те спи-
рат бойкота, който предварително подгот-
вят. Продуцентът уговаря и собствениците
на магазини и ресторанти в Монако да не за-
тварят в снимачните дни, а върхът на уси-
лията му е да убеди Енцо Ферари да отвори
завода си и да пусне в него снимачния екип –
нещо, което никога дотогава, а и след това, не
се е случвало…
Сценарият
Филмът проследява живота на четирима пилоти от
онази епоха, които са на различна възраст, с различни
характери, но са почти еднакво обсебени от състеза-
нията и успеха. Много внимание е отделено на живота
им извън пистата, на отношенията им с жените и
връзките помежду им. Именно в разговорите с тях се разкрива
онова, което Франкенхаймър иска да извади – най-дълбоките чувства
на състезателите.
Всичко става на фона на състезания от един сезон, като картината
ни пренася първо в Монако, където след победа в квалификацията
води Скот Стодърт от тима на Джордан (всъщност БРМ). На вто-
рия Джордан, управляван от Пит Ейрън, започват да заяждат скоро-
стите и след като минава през бокса, американецът се връща на
трасето почти затворен с обиколка на метри пред Стодърт. Ядо-
саният Пит въобще и не мисли да пропусне съотборника си на тяс-
ното трасе в княжеството. Чак когато на крайбрежната улица
скоростната му кутия блокира напълно, той вдига ръка, от-
стъпвайки позиция. Но каращият плътно зад него Стодърт не успява
да избегне катастрофата – автомобилите се удрят. Колата на
Ейрън пробива загражденията и пада в морето. За щастие Пит се
отървава само с намокряне. Болидът на Стодърт обаче се разбива
и британецът получава много тежки травми. Състезанието печели
Жан-Пиер Сарти с Ферари, а съотборникът му, трикратен световен
шампион по мотоциклетизъм, Нино Барлини завършва втори.
<
<
29 28
www.clubs1.bg