Page 28 - 153 09-2012

Basic HTML Version

„К
олоната се движи от Хотел дьо Пари към площада пред Ка-
зиното”, се чува от високоговорителите. „Пилотите вече
са на крайбрежната, преминаха през тунела и отиват към
Табак. Води червеното Ферари на Сарти, което е пред зеления Джор-
дан БРМ на Стодарт с номер 12! Вторият пилот на БРМ Пит Ейрън
изостава от него само с 3 секунди, а плътно зад тях е младият си-
цилианец Нино Барлини с второто Ферари…”
Със сигурност имената на тези пилоти не фигурират в нито един
справочник за Формула 1. Събитията, за които става дума, не са се
случили в действителност, но игралният филм „Гран при”, част от
който са те, остава в историята на спорта и киното като най-ве-
ликолепния киноразказ за Формула 1, правен някога.
При внимателно вникване в имената и техниката за модулиране на
звука човек обаче може да открие прилики – Съртис се е превърнал
в Сарти, Стюърт в Стодърт, Бандини – Барлини, а Крис Еймън –
Пит Ейрън...
Това е част от магията на киното. Всичко е истинско, но не съвсем.
Филмът е носител на три награди Оскар, първата от които е за спе-
циални ефекти. Втората е за звук, а третата – за монтаж.
Идеята за игрален филм, разказващ за надпреварите в Гран при, осе-
нява режисьора Джон Франкенхаймър в началото на лятото на 1964
г.
По това време той е на върха на славата си и е в Лондон заедно със
съпругата си Еванс Еванс. Тя мечтае да гледа Сър Лорънс Оливие в
“Отело”, докато Франкенхаймър – да отидат до Льо Ман, за да види
на живо легендарната денонощна надпревара. За негово щастие би-
летите за събота вечер са продадени и така се озовава на прашните
пътища в Северна Франция в Меката на автомобилния спорт. И е
поразен.
По-късно през лятото снима във Франция филма „Влакът“, с Бърт
Ланкастър в главната роля. По време на снимките с катастрофата
на влака той вече вижда как ще изглеждат кадрите във филм за Гран
при.
Като един от най-тънките психолози на Холивуд и режисьор звезда
в американските телевизии, Джон иска да разбере и да представи на
зрителите истинските чувства и преживявания на хората, риску-
ващи почти ежедневно живота си зад волана на състезателен авто-
мобил.
След Льо Ман той прави две неща. Първото е да си купи Ферари, за-
щото иска да разбере достатъчно добре за какво точно става
GRAND PRIX
ВЕЛИКОТО ПРОИЗВЕДЕНИЕ
НА ДЖОН ФРАНКЕНХАЙМЪР
От Илчо Йорданов
Снимки: Архив MCM и Лъки Страйк
кино