ClubS1 215 - 2018
И какъв е най-добрият начин да излезеш от подобна ситу- ация или просто трябва да се адаптираш и да се опиташ да взе- меш максимума от колата? Винаги това е целта и много често трябва и двамата пилоти да работят много активно, за да се намери верният път. Това е, ако говорим за предварителната подго- товка. Ако ситуацията не се е променила за състезанието, просто трябва да опиташ да вземеш максимума. Мисля си, че това също се формира още от най-ранните години. Когато аз започнах с картинг, моят бе с 10 години по-стар от тези на поне 5-6 се- мейства, с чиито деца се състезавах, и бях абсолютно наясно, че трябва да взема колко- то мога с каране – една десета, две десети, колкото мога. Сега харчим милиони, за да сме по-бързи с 1-2-3 десети, а това е разлика, която се опитвам да постигна с каране. И ако приемем, че всичките 20 пилоти са в една секунда, то всеки две десети, които съм в състояние да взема, имат огромно значение. Да спечеля десета спрямо друг пилот – това дава моята оценка, това е моята цел. И ако колата не е добре балансирана, задачата ста- ва много, много трудна. Затова и толкова много време отделяме да настроим колата в точния работен прозорец, защото тогава може да извлечем много повече от нея. Как точно усещаш нивото на сцепление, кога- то чукнеш спирачката, когато насочиш кола- та към връхната точка? Особено на нова пис- та винаги записваш добри времена веднага. Усещането на сцеплението е непрекъснато. Когато започнеш да спираш и след това, като завъртиш волана, чувстваш стра- ничното ускорение и дали колата остава на линията, или тръгва встрани. Практически това е във всеки един момент и се про- меня постоянно. Обиколка след обиколка? Във всеки един завой. Всеки път, когато започнеш да спираш за един завой, сце- плението е различно от това, което е било предишния път и ще бъде следващия път. Никога не е едно и също и това е наистина трудно. Може би хората се заблужда- ват, виждайки например едно и също темпо в няколко обиколки, но всъщност във всяка от тях ейпексът не е един и същи, точките на спиране не са еднакви. Да, в крайна сметка скоростта може и да се е получила близка, но никога минаването не е едно и също. Понякога спираш по-рано, друг път по-късно, завърташ милиметър по-рано или милиметър по-късно. Това усещане е с теб от годините в картинга или се формира? Не мисля. Това е способност, която при- тежавам. Това е нещото, което наричат пилотски талант, така да се каже (усмихва се широко – б.а.). Поне аз така го разбирам. Как усещаш разликата в двигателя тази годи- на спрямо миналата, когато натискаш газта? Не бих казал, че мога да опиша някаква особе- на разлика. Характерът е същият, има раз- лика може би в гъвкавостта, когато подам газ, реакцията е понякога малко по-бърза, по-добра, но аз не бих казал, че усещам нещо много различно в колата, защото характе- рът й е близък. Вярно ли е, че би предпочел по-нестабилна зад- ница пред по-трудна за контрол предна част? Това е от годините в картинга, но не бих казал, че предпочитам. По-скоро съм свикнал и всъщност бих искал винаги да има по- реактивен двигател, по-мощен, по-рисков дори – който да го изстреля напред, пък аз ще намеря начин да го контролирам. Люис, ти си почитател на изкуството, смя- таш ли управлението на болид от Формула 1 за изкуство? В голяма степен – да, като освен това е нещо, което постоянно усъвършенстваш. Каква е твоята дефиниция за изкуство? 13 www.clubs1.bg
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTA0MjQ=