Page 34 - 153 09-2012

Basic HTML Version

два месеца преди снимките заедно с пилота от F1 Боб Бондюрант,
но в най-бързите сцени все пак зад волана е истински пилот.
Самите кадри са невероятни за времето си, като голяма част от
тях са правени за първи път с дистанционно управлявани по елек-
тронен път камери, които MGM наема от НАСА.
Сцените на скорост в движение обаче се снимат основно от борда
на един специално пригоден Форд GT40.
- По онова време още нямаше портативни камери на автомоби-
лите, затова за снимките използвахме оборудван с кинокамера
модифициран прототип Форд GT40 със специален теглич отзад
разказва Крис Еймън, помагал
много на Франкенхаймър по
време на снимките.
– Този ав-
томобил го управляваше някой
от пилотите, а операторът
снимаше движещите се коли.
Когато трябваше да се за-
снеме едър план на героя, към
теглича на GT40 се захващаше
„полуремарке” с опакована в об-
текатели от Формула 1 кола
от F3 без предни колела, в
която седеше актьорът, и
така прототипът с ремар-
кето преминаваха по трасето.
Помня, че всеки път, влизайки
в колата, Сабато се кипреше.
Той въобще обожаваше да се
любува на себе си, наистина
(такъв е и героят му). Веднъж,
когато снимахме на Клермон
Феран, Франкенхаймър се на-
пъха до мен в колата. Антонио
седеше в закачения отзад
болид като статуя, с каменно
лице. Самото хладнокръвие. И тогава Джон ме бутна да дам по-
вече газ. Познавах отлично GT40 (Eймън печели Льо Ман с такава
кола – б.а.) и подкарах наистина бързо, докосвайки с колелата и
тревата отстрани. Франкенхаймър все още ме натискаше и
така ускорихме „количката” със Сабато, мисля, че бяхме с около
200 км/ч или някъде там. Нямаше и минута от показното хлад-
нокръвие – пусна волана и закри лицето си с ръце.
В “Гран при” наистина има уникални кадри. В тренировките за Гран
при на Монако организаторите разрешили на кинаджиите Фил Хил да
участва в тях с оборудван с камера Лотус 33.
На Спа отишли още по-далеч – зад
волана на един Макларън с 4,2-лит-
ров мотор за сериите USAC и мон-
тирана камера Фил стартирал и в
самото състезание, последен в ко-
лоната, но се движел с темпото
на пилотите пред себе си и така
филмът получил уникални кадри с
невероятно качество, от истин-
ско състезание с дъжд и аварии,
станали в първата обиколка.
През този уикенд публиката по-
среща с не по-малък ентусиазъм
заснемането на кадрите с
триумфа на Пит Ейрън от истин-
ското награждаване на Джон
Съртис.
В Монца снимките завършват
точно 2 седмици преди истин-
ското състезание и се използва
овалът на старата писта, който
за последно е каран в световния
шампионат през 1961 г. И ако в
Монако Джон снима кадри със за-
пълнените от зрители улици, про-
кино
Франкенхаймър напътства Антонио Сабато и
Франсоаз Арди за сцена във Франция
певицата Арди става истинска звезда с учас-
тието си като Лиза в „Гран при“
Тоширо Мифуне е почти Сой-
чиро Хонда, поканил американ-
ския пилот Ейрън в тима си